Sammanfattning K3 Malmö

Tack för senast, mycket intressanta diskussion kring era bilder blev det! Jätteroligt att se så många snygga porträtt och bilder från parken! Fantastiskt kul att se vackert ljus och skakfria bilder baserat på 1:1-regeln. Utöver det så ägnade vi oss åt …

Exponeringstriangelns tredje hörn: Bländaren

Utöver bilddiskussionen blev det intro till exponeringstriangelns tredje hörn: bländaren. Bländaren gör två saker:

  1. Kontrollerar mängden ljus som släpps in genom att öka/minska storleken på öppningen (aperture på engelska, apertura på latinska språk = öppning).
  2. Kontrollerar skärpedjupet (depth of field). Se inlägg om skärpedjup här. 

När du väljer ett mindre bländarvärde, så gör du bländaröppningen större, och skillnaden är stor i de mindre bländarvärdena: Bländare 2 ger åtta gånger mer ljus än 5.6, och bländare 4 släpper in dubbelt med ljus jämfört med 5.6. Läs mer om bländarvärden här!

Mer grundläggande teknik

Autofokus, manuell fokus, vitbalans, exponeringskompensation och RAW-format etc.

Av dessa hann endast prata om fokus, det är ett rätt stort ämne så det kändes värt att lägga lite tid på. Jag har skrivit en artikel som heter fokusera med systemkamera.

Här följer kort intro till de andra termerna, mer om dessa på utflykten:

  • Vitbalans (förkortat VB/WB) avgör vad kameran tolkar som vitt. Ofta blir inomhusbilder gula eftersom kamerans auto-VB inte alltid funkar så bra som man önskar. Då kan man ställa en manuell vitbalans genom att på kameran välja den primära ljuskällan där man fotar, t.ex glödlampa. Då justerar kameran färgtemperaturen för det och bilden blir mer neutral istället för gul.
  • Exponeringskompensation: Om du vill köra semiautomatik t.ex Av/Tv så väljer ju kameran de andra värdena i exponeringstriangeln åt dig. Men om du tycker att kameran under/överexponerar så kan du säga det till den, genom exponeringskompensation. Läs mer i din manual för hur du gör med din kamera. Exponeringskompensation ska man vara lite försiktig med dock; stäng av det när du lämnar ”scenen” där du upptäckt att det behövs, annars riskerar du att ta en massa bilder som blir under- eller överexponerade ofrivilligt när ljuset ändras och kameran kanske mäter ljuset korrekt.
  • Fota med RAW-format för bättre kvalitet! På tal om under/överexponerat så är det inte speciellt mkt man kan göra åt det i efterhand om du fotar i JPEG-format, som ju är komprimerat. Då är bilden som den är. Därför finns RAW-format på alla systemkameror. Det ger bättre kvalitet allmänt, men framförallt ger det dig lite svängrum att justera misstag i efterhand, som om en del av bilden är lite underexponerad (väldigt mörk) så kan du hämta upp det med RAW, som innehåller mkt mer detaljer än JPG. Man kan också jämna ut skillnader mellan ljusa och mörka partier mkt bättre, där är det kört med JPEG. Som sagt jag fotar alltid i RAW – jag kan alltid göra bildkvaliteten sämre i efterhand i mitt bildbehandlingsprogram om jag vill det, men inte bättre. En underexponerad JPEG-bild är körd, en RAW går ofta att rädda. RAW tar ca dubbelt utrymme jämfört med JPEG men det är ändå så pass lite att det känns irrelevant.

Utmaningen till nästa gång är att se om du kan kontrollera skärpedjupet med avbilningsskala respektive bländare. Kolla skärpedjups-övningen här!

Kommentera