Tredjedelsregeln är en gammal regel eller riktlinje som säger att en bild blir bättre/mer intressant och mer dynamisk om du placerar relevanta objekt (t ex ansiktet på en person) i förhållande till tredjedelar i bilden, tre på höjden och tre på bredden, exempelvis:
- Ett ansikte i någon av de optiska mittpunkterna som bildas där linjerna möts
- Horisonten längs den nedre eller övre tredjedelslinjen
- Placera något som är på väg in i bilden i den vänstra tredjedelen, och något som är på väg ut i den högra tredjedelen.
Några exempelbilder där jag använt tredjedelsregeln (vilket jag ofta gör):
Många kameror har ett inbyggt rutnät/stödraster/grid, och detta bygger i princip alltid på tredjedelsregeln. Du kan aktivera det för att få hjälp att komponera din bild utefter detta.
Se en kort video (1,5 minut) på ämnet här (engelska):
Ha alltid tredjedelsregeln i åtanke när du komponerar. Du behöver alls inte alltid använda den, men det är en klart användbar kompositionshjälp.