Brännvidd (ƒ) är avståndet mellan konvergenspunkten (point of convergence) inuti objektivet, till kamerans sensor eller film. I praktiken är det samma sak som hur mycket ”zoom” du använder.
På ett objektiv med zoom så bestämmer du ju själv vilken brännvidd du använder genom att zooma. På en systemkamera ser du det på objektivet. På kompaktkameror ser man ofta inte exakt vilken brännvidd man använder, men det är ändå vettigt att förstå vad som menas med vidvinkel, tele osv.
Diagram över bildvinklar vid olika brännvidder.
Nedan gäller på en fullformats-kamera som är den standard man utgår ifrån. Har du systemkamera med en mindre sensor, en så kallad APS-C-kamera så ska du gånga värderna med 1,6 om du har Canon, 1,5 om du har Nikon och 2 om du har Olympus. (Det är därför man ofta säger t ex ”motsvarande 35mm brännvidd”)
- 14-23 mm = ultravidvinkel
- 24-40 mm = vidvinkel (24 mm = 84°)
- 50 mm = normal (45° alltså ungefär samma bildvinkel som ögat)
- 70-100 mm mild tele (70mm = 34°)
- 100-300mm tele (300 grader = 7°).
- 300 mm och uppåt räknas som supertele (bildvinkel på ca 10°)
Vad menas med 10 X zoom? Hur mycket zoom har ett 18-55 mm objektiv?
Exempelvis kan det betyda att din kamera kan zooma mellan 24 och 240 mm, alltså 10 gånger från det mest utzoomade till det mest inzoomade. Ett objektiv på 50-150 mm har således 3X zoom. Likadant det vanligaste kitobjektivet, ett 18-55 mm objektiv har alltså 55/18 = 3,05 gångers zoom. Men ”zoom-gånger-faktorn” säger alltså inget om hur vidvinkligt eller hur ”inzoomat” ditt objektiv är, utan det är alltså bara förhållandet mellan ytterligheterna. Dock är ju förstås sannolikheten hög att ett objektiv med 20X zoom kan bli både vidvinkligt och väldigt ”inzoomat”.
Varför har inte alla objektiv oändlig zoom? Sämre bildkvalitet med ”superzoomar”
Många så kallade ”superzoomar”, som är både vidvinkliga och kan gå till supertele har ofta gjort kompromisser med bildkvaliteten på olika vis (ex skärpa) för att kunna uppnå denna superzoom. De är dessutom ofta ganska tunga och ljussvaga. Därför är det fortfarande relevant med fasta objektiv helt utan zoom – de ger överlägsen bildkvalitet och är ofta ljusstarkare. Dock är det förstås ofta osmidigt att byta objektiv, och därför kan ett objektiv med en vettig zoomgrad på t ex 3-4x vara en bra kompromiss mellan bildkvalitet och smidighet.
Vilken brännvidd ska jag använda? Det beror helt på vad du vill skapa för bild
Vilken brännvidd är då ”bäst”? Det finns förstås ingen bästa brännvidd eller zoomnivå, utan det beror helt på vad du vill fånga för bild. I en vidvinklig bild blir förgrunden stor (t ex näsan blir stor på människor) och bakgrunden ser ut att vara långt borta. Det kan ju vara bra om du vill fånga många människor i en bild. En telebild kan dämpa bakgrunden och göra den oskarp lättare, vilket är fördelaktigt om du vill separera ditt objekt från bakgrunden – t ex vid porträtt.
Brännvidden är alltså ett av många kreativa verktyg du har för att skapa din bild med din kamera.