When nature needs a proportion to relate things and to provide order on any scale, it tends to use the golden ratio.
- Gyllene snittet i fraktalmönster i naturen
- Gyllene snittet kan appliceras på det mesta, och kanske är viljan att se det större än den faktiska förekomsten..
Gyllene snittet, eller the golden ratio, är ett förhållande som förekommer i en mängd varianter i naturen, i arkitektur, i fotografering och inte minst i grafisk design. Det beskrivs som en linje där a+b förhåller sig till a som b förhåller sig till a.
I typografins värld är en av de enklaste användningsområdena för det gyllene snittet att bestämma förhållandet mellan olika rubriknivåer. Börja först med att bestämma din brödtextstorlek, dvs den minsta texten som skall vara läsbar. Den bestämmer du förstås baserat på spaltbredd, pappersstorlek, osv. Gyllene snittet kommer in när du ska sätta nästa rubriknivå, gånga med 1,6. Därefter gångar du denna teckengrad med 1,6.
Räkneexempel
- Brödtext: 14 pkt
- Underrubrik: 14*1,6= 22,4pkt
- Huvudrubrik: 22,4 * 1,6 = 35,84 pkt.
Ofta lite för stort
Personligen tycke jag skillnaderna mellan rubrikerna lite onödigt stora med 1,6, så kanske är 1,5 eller 1,4 mer användbart. Men gyllene snittet kan fungera väl som en utgångspunkt och ett tankesätt, och även om du inte använder det för typografi är det bra att känna till när du ska jobba med design, oavsett om du väljer att använda det eller inte.
Myt, önsketänkande eller universell skönhet?
Det finns många anledningar att tänka att gyllene snittet är nonsens, eller i alla fall lite hypat. Läs exempelvis ”Golden ratio – Design’s biggest myth” eller kolla en video på youtube och bestäm själv!