Upplägg PS & LR forts K2

Intro/hemuppgift/repetition

Hemuppgift: montera flera bilder i Photoshop – hur gick det?

Kursgängets önskemål/intressen – vi kan skapa övningar utifrån detta

Moduler i Lightroom

På grundkursen har vi i princip bara rört Biblioteket och Framkalla-modulerna. Men vad döljer sig i alla de andra? En översikt av möjligheterna med Lightroom.

  • Bibliotek – Här organiserar, och gör du snabbredigering av dina bilder
  • Framkalla –  Här gör du mer detaljjusteringar av bilden.
  • Karta – hitta dina bilder via en karta.
  • Bok – du kan skapa underlag för fotoböcker i Lightroom, antingen beställer du direkt via fotoboksleverantören Blurb i programmet, eller så exporterar du till PDF eller JPG och beställer via en annan leverantör.
  • Bildspel – för att skapa bildspel du tittar på i Lightroom
  • Utskrift – för att skriva ut kollage, kontaktkartor eller enstaka bilder.
  • Webb – för att skapa gallerier, bildspel och liknande om du har en blogg, hemsida eller liknande.

 

Icke-destruktiv redigering i Photoshop

Huvudpoängen är att du inte ska förstöra originalbilden, och att du ska kunna modifiera dina effekter i efterhand. Nackdelarna är att det blir lite större filer och är ett lite mindre direkt sätt att arbeta.

 

Absoluta grunder i Photoshop 

  • Snabb översikt av programmet
  • Penslar – ludd och storlek
  • Text
  • Lager
  • Öppna vs montera bilder
  • Flytta-verktyget
  • Storleksförändra/skala – smarta objekt
  • Ångra en/flera gånger: cmd/ctrl-z resp cmd/ctrl-alt-z (eller menyn Redigera)
  • Spara som PSD-format

Exempel på destruktiv redigering:

  • att radera med suddgummit istället för att maskera med lagermask
  • Att måla direkt på samma lager (du kan ångra för stunden, men du ändrar originalpixlarna)
  • Att applicera effekter med hjälp av menyn Bild – Justera

Icke-destruktiv redigering bygger på

  • Lager och lagerordning
  • Opacitet – blandningslägen
  • Lagermasker
  • Att ändra storlek, rotera osv med smarta objekt
  • Justeringslager
  • (Smarta filter)
  • Ett filformat som stödjer lager och lagermasker (PSD primärt)

Justeringslagren

De justeringslager jag använder oftast är Kurvor för att påverka kontrasten, och Nyans/Mättnad för att ändra i färger.

Video på engelska (ej gjord av mig). Videon visar CS6, och jämför justeringar (adjustments) VS justeringslager.

Övning med lagermask i Photoshop (katt i hand):

Ladda ner dessa övningsbilder med djur (från Gratisography + färdiga PSD-filer) och lägg i din mapp.

  1. Öppna bilden med musen i handen (429H.jpg)
  2. Arkiv – Montera bilden på kontorskatten med slips (326H.jpg) (den ska då automatiskt bli ett smart objekt). I Photoshop CC använder du Montera inbäddat för enkelhetens skull.
  3. Ge kattlagret en lagermask
  4. Använd en 100% svart pensel med högt flöde (100%) och 100% opacitet (hårdhet 25-50%), och måla med svart på lagermasken så maskas lagret bort. Maska bort allt utom katthuvet.
  5. Skala katthuvets storlek genom att markera lagret, trycka Ctrl/Cmd-T eller gå upp i menyn Bild -> Omforma -> Skala. Håll inne Shift och dra i hörnen för att ändra storlek. Bekräfta med Retur/Enter.
  6. Flytta huvet till handen med hjälp av flytta-verktyget (AKA svarta pilen, kortkommando V).
  7. Har du tid, skapa ett tomt nytt lager, och ställ in en svart pensel på 1-2% flöde, 100% opacitet, mellan 0-30% hårdhet, och penselstorlek ca hälften av kattens öga. Måla in lite skuggor där du tänker dig att det skulle varit skuggor om katthuvet verkligen legat där..
  8. Avsluta med att göra en textruta och skriv lite text.
  9. Spara som PSD katt i hand ditt namn.psd

Övning med hund och val i Photoshop

Vi fortsätter med djurbilderna vi laddade ner innan, övningen är precis likadan som katt-i-hand-övningen, bortsett att vi använder verktyget snabbval för att snabbt göra en lagermask, och där det också är mycket lättare att markera pälsen, så det inte blir släta linjer.

  1. Öppna valbilden (444H.jpg)
  2. Arkiv -> Montera bilden på vita hunden (447H.jpg), tryck Enter/Retur för att bekräfta.
  3. Använd verktyget snabbval för att markera hunden. Det kan vara lite lurigt dock, och du kan behöva jobba ”utifrån och in” genom att hålla inne alt-tangenten.
  4. Se till att hunden är ett smart objekt (du ser det genom att hundlagret, 447H, har en liten dokumentikon på miniatyren i Lagerpanelen)
  5. Skala och flytta hundlagret ovanpå valen.
  6. Klicka på lagermask, så skapas en lagermask baserat på markeringen du gjort med snabbval. Om du vill bättra på lagermasken så markera du lagermasken i lagerpanelen, och måla med vitt eller svart beroende på om du vill visa eller dölja.
  7. Spara som PSD som hund och val ditt namn.psd

 

Hemuppgift

Använd dig av det du lärt dig idag, gärna med egna bilder, och ta med till nästa gång, eller maila på olov@pixelengine.se

Kommentera