Photoshop grund K4

Repetition och hemuppgift

  • Era bilder med justeringslager, lager, lagermask
  • Upplägg K3
  • Frågor?

Jennys gula bild med löv

  1. Ladda ner denna bild (av Jenny B)
  2. Öppna bilden i Photoshop (dvs hoppa över Camera Raw)
  3. Dra en markering med lassoverktyget ganska grovt över ett område med gula löv.
  4. Gå till menyn Markera -> Färgområde.
  5. Du får upp en pipett. Klicka på färgen du vill markera (gula löven)
  6. Kryssa i Lokaliserade färgkluster.
  7. Dra i överstrålningsreglaget tills det ser ut som du markerat tillräckligt mycket.
  8. Klicka OK
  9. Skapa ett justeringslager med Nyans/Mättnad. För info: Markeringen blir automatiskt till detta lagers lagermask.
  10. Klicka på handen i Justeringslagret (bredvid handen står det ”Master”)
  11. Klicka i mitten på ett gult löv. Nu ska det stå ”Gula” där det innan stod Master.
  12. Justera nyans så att det ser grönt ut i bilden.
  13. Kanske vill du dra ner mättnaden lite.
  14. För pedagogikens skull: dölj/visa ditt justeringslager för att se vad du gjort.
  15. Repetera detta för de andra områdena i bilden du vill göra samma sak på. (Glöm inte att markera Bakgrundslagret igen först)
  16. Spara din fil i Photoshop-format.

Förberedelse för tryck

  • Samarbeta med tryckeriet, be dem om hjälm för din specifika situation. Papper, teknik, önskemål om filformat, upplösning varierar mellan tryckeri.
  • CMYK används i tryck. RGB när det är digitalt. CMYK-färgrymden är mindre än RGB (men bättre på mattgröna färger) – bilder med hög mättnad kan bli mattare i utskrift
Människans förmåga vs RGB vs CMYK

Människans förmåga vs RGB vs CMYK

Tänk på upplösningen – vilken pixeltäthet/DPI krävs? Färgburken

  • DPI betyder Dots Per Inch och PPI betyder Pixels Per Inch. I det här exemplet använder vi dem utbytbart.
  • DPI/PPI anger alltså hur många pixlar som ryms på en tum (2,54 cm). Dvs det som anges är en täthet. 
  • DPI eller PPI är därmed totalt irrelevant för en digital fil. Du kan ju inte bestämma hur tätt eller glest en skärm ska visa en bild. Skärmen är som den är. Tätheten blir endast relevant tillsammans med en fysisk storlek.
  • En jämförelse: En digital fil är som färgen i en färgburk – filen innehåller en viss mängd pixlar, burken en viss mängd liter färg. Men den är flytande, den har ingen fysisk yta som den är utmålad över. Alltså är det omöjligt att prata om täthet. Precis som du inte kan be om en liter färg som är ”tätt målad” så kan du inte be om en digital fil som är ”tät”. DPI och PPI i sig är alltså komplett, totalt, fullständigt irrelevant så länge filen är digital.
  • Endast tillsammans med en fysisk måttangivelse blir det relevant att prata om DPI/PPI i en digital fil.
  • Du kan testa detta själv i Photoshop. Gå till menyn Bild -> Bildstorlek och kryssa är ”Ändra bildstorlek”.

Filformat

Jämförelse av Filformat

Upplösning vs filstorlek: filstorlek är ett trubbigt verktyg för att bedöma kvalitet. Ungefär som att väga en burk färg och bedöma hur bra färgen är efter det, utan att veta något annat om vad som är inuti burken. Det kan vara utspädd färg, lacknafta, gammal torkad färg, osv. Tyngden säger i princip ingenting, om du inte har mycket annan information.

Exempel: jämför Metadata på din frilagda diplombild i Bridge. PSD-filen är mycket större än DNG-filen trots att den har en del borttagen. Titta på dimensioner resp filstorlek. 

Spara för webb – PNG och JPEG

  • Bra för att se storlek etc, upplösning, genomskinlighet osv.
  • Spara ett vanligt foto som PNG och kolla filstorleken.
  • Spara det som JPG och kolla.
  • Öppna din lagerövning med texten och jämför PNG och JPG.

Friläggning med ritstiftet

Friläggning av lakan-fotot (_MG_1971.dng) med ritstiftet.

  1. Öppna bilden i Photoshop (skippa Camera Raw)
  2. Använd Ritstiftet (kortkommando P)
  3. Klicka dig runt med ritstiftet – först grovt, justera detaljer sedan. Försök att inte skapa alltför många ankarpunkter, då blir det svårare att jobba med sen.
  4. Med vit pil och ritstiftet kan du justera din bana.
  5. FYI: Banan ligger i panelen Banor.
  6. I Alternativfältet, klicka Tillverkare: Markering (bra översättning av Make: Selection?)
  7. Byt till ett markeringsverktyg (lasson t ex)
  8. Använd gärna Markera och maskera i alternativfältet för att se hur din markering ser ut mot en vit bakgrund.
  9. Klicka Utdata till: Lagermask
  10. Klicka OK. 
  11. Om du vill kan du nu lägga till ett ”Enfärgad” justeringslager.
  12. Spara din fil i Photoshopformat, med filnamnet _MG_1971 frilagd.psd

Denna video som går igenom ovanstående:

Hemuppgift

Öva på allt du lärt dig och försök använda det på dina egna bilder.

  • Grundläggande ändringar i Camera Raw såsom vitbalans och exponering
  • NML-fliken i Camera Raw
  • Justeringspensel i Camera Raw
  • Justeringslager i Photoshop
  • Lagermasker i Photoshop
  • Text och penseln i Photoshop
  • Markera och frilägg i Photoshop (snabbval och ritstift)
  • Med mera…

Maila dem som vanligt till mig på olov@pixelengine.se eller använd wetransfer.com

Kommentera