Hemuppgift till K3

Vilka verktyg använder du för att skapa några av dessa? Kanske kan linjeverktygen komma till nytta, men räcker de hela vägen eller behöver du ta hjälp av andra verktyg? Och hur löser du symmetrin?

Glöm inte gå upp i menyn Visa och aktivera Visa stödraster, samt Fäst mot stödraster, för att illustrera som på ett rutat block. Du kan också ha nytta av:

  • Att tänka innan du börjar jobba hur du skulle kunna lösa det, vilka verktyg osv
  • Tänk på att zooma in ordentligt när du jobbar så får du bättre precision
  • Att jobba med stödlinjer och att rita från mitten med alt
  • Tänk i halvor – skapa en halva först och kopiera sen (eller gör på andra sätt som beskrivs i videon)
  • Titta på filmerna om att jobba med symmetri i Illustrator

Ladda ner dessa högupplösta piktogram att kalkera utifrån här

 

Spara dina uppgifter och maila dem till mig på olov@pixelengine.se. Tack!

Piktogram för flygplatser. Gör så många du kan, men minst tre.
Exempel: Piktogram för flygplatser. Gör så många du kan, men minst tre.

 

 

Att skapa symmetriska former i Illustrator

Ett sätt att skapa symmetri i Illustrator är att endast skapa ena halvan, sedan kopiera den, dra den rätt med hjälp av smart guides (släpp ankarpunkt på ankarpunkt) och sedan Merge/Slå Samman med Pathfinder/Banhanteraren. Detta visas här:

 

 

Nedanstående video (på något bruten engelska, men bra förklarat) går igenom hur du kan göra samma sak på ett lite annorlunda sätt (Shape builder tool istf Merge).

Den visar också ett tredje sätt (från 5.20 in i videon): använd Effects -> Distort & Transform -> Transform som låter dig se den andra sidan ritas upp samtidigt.

 

Adobe’s testversioner funkar nu bara i 7 dagar (tidigare 30)

I April/Maj 2016 började Adobe experimentera med kortare prövoperioder för sina CC-program. Prövoperioden har länge varot 30 dagar för alla program, först ut verkar Lightroom ha varit. Sedan ett tag är det dock 7-dagarsgräns för både InDesign, Lightroom, Photoshop och Illustrator – ja, alla Adobe-program i CC-sviten. Enligt Adobe’s kundsupport kan de inte heller ge förlängda testversioner, utan det är  7 dagar som gäller.

Detta ställer förstås nya krav på de Adobe-kurser jag håller.

En lösning

De flesta kurserna går ju över 4 tillfällen, dvs 21 dagars tid. Så påbörja sin 7-dagars test, därefter signa upp för att betala månadslicens. Säger du upp det inom 14 dagar får du pengarna automatiskt tillbaka till ditt PayPal eller kreditkort. Det skall dock sägas att det förtsås inte är snyggt att signa upp sig på ett kontrakt som man vet att man kommer avbryta, men sådan är ju distansavtalslagen, att man får avbeställa inom 14 dagar oavsett orsak. I annat fall kostar programmen 270kr/månad och säger du upp efter mer än 14 dagar får du alltså betala 270kr.

På sikt kan får vi hitta någon annan lösning i samarbete med Folkuniversitetet och Medborgarskolan.

Övning: Lär dig Shape Builder Tool!

2013_AITOOLYEAR
Lånad bild från http://rwillustrator.blogspot.se

Shape Builder Tool (Shift-M) kom med Illustrator CS5 och är ett mer intuitivt sätt att använda Banhanteraren/Pathfinder-verktygen.

Trots att jag använt InDesign och Illustrators Banhanterare (för att stansa ut/sammansmälta objekt) många, många gånger känner jag mig inte speciellt bra på att använda den. Alltför ofta brukar jag klicka mig fram tills jag får resultatet jag önskar, för att det ofta känns enklare än att teoretisera sig fram till vilken knapp man ska trycka på.

För att slippa detta och jobba på ett mer grafiskt eller intuitivt sätt har Adobe tagit fram Shape Builder Tool. I den här övningen ska vi alltså skapa ett förstoringsglas med en reflektion mha detta verktyg.

  1. Guide lines. Rita ett kryss med guide lines (aktivera linjaler och dra ner från linjalerna så skapas linjer)
  2. Skapa glaset. Med ellipsverktyget och Shift-Alt dra ut två cirklar från kryssets mitt
  3. Skapa första rektangeln. Med rektangelverktyget dra ut en rektangel från mittenlinjen med alt. (det gör inget om den hamnar innanför)
  4. Skapa handtaget. Med rundade rektangelverktyget dra ner handtaget från mittenlinjen med alt för att skapa handtaget.
  5. Markera. Markera allt med svart pil (se till så att du inte får med guidelinjerna)
  6. Slå samman.Dra med Shape Builder Tool (Shift-M) mellan fälten för att kombinera dem.
  7. Skapa reflektionen: Rita ut två cirklar som ligger ovanpå varann och använd Shape Builder Tool och håll inne alt och dra för att ta bort det du drar över.
  8. Förbered för färg. Dubbelklicka på Shape Builder Tool och aktivera Cursor swatch preview. 
  9. Färglägg. Med piltangenterna på tangentbordet kan du växla mellan färgerna i din färgrutepanel/Swatches panel och klicka ut dem i dina former.
  10. Spara.

Hur kan jag flytta endast en/båda handtagen på en ankarpunkt?

På en symmetrisk kurva så flyttar sig handtagen lika mycket om du drar i det ena.  Normalt blir en kurva symmetrisk. Du kan konvertera ankarpunkten till symmetrisk med verktyget Konvertera ankarpunkt / Convert anchor point (Shift-C), men då nollställer du kurvorna, så det är inte så bra.

Har du en asymmetrisk kurva kan du först markera ankarpunkten, och sedan skala punkten med Skalverktyget / Scale tool (S) så flyttar sig bägge handtagen lika mkt. Se till att ankarpunkten är markerad med vita pilen.

Om du bara vill flytta ett handtag men om AI flyttar bägge, så håll inne alt.

En enkel övning: Skapa ett S med ritstiftet, och testa hur det skiljer sig att dra i handtagen med vit pil, resp att markera en ankarpunkt och dra i handtagen med använda skalverktyget (S).

Sömlösa mönster (Seamless patterns) i AI

Sömlösa mönster/seamless patterns är mönster som kan repeteras i oändlighet utan att det syns några skarvar emellan. Det är vanligt på webbsidor t.ex.

I Illustrator går det i huvudsak ut på:

  • Skapa en symmetrisk rektangel, exvis 100 x 100 mm. (Den måste inte vara symmetrisk men det underlättar för tänket)
  • Skapa ditt mönster i mitten (ingenting på kanterna än)
  • Lägg några objekt på vänsterkanten, markera dem, högerklicka, gå till Omforma -> Flytta (Transform -> Move)
  • För att flytta till höger: Fyll i 100mm horizontal, och 0 vertical (bry dig inte om distance och angle) och klicka Copy/Kopiera. 
    För att göra sömlöst från vänster till höger: fyll i enligt ovan och klicka Copy/Kopiera.
    För att göra sömlöst från vänster till höger: fyll i enligt ovan och klicka Copy/Kopiera.

     

  • Lägg objekt på överkanten, markera, högerklicka, gå till Omforma -> Flytta (Transform -> Move)
  • Fyll i 100mm vertical och klicka Copy/Kopiera.
  • Kopiera din bakgrundsrektangel (Ctrl/Cmd-C), klistra in i bakgrunden med (Ctrl-B/Cmd-B)
  • Se till att den kopierade rektangeln inte har någon linje och ingen fyllning. (Denna rektangel definierar gränserna för mönstret)

 

Video på ämnet:

Övning: rita om en pingvin

Grunden i alla vektor-objekt är ankarpunkterna. För att ett objekt ska bli enkelt för både dig och datorn att hantera och ändra, så sträva alltid efter så få ankarpunkter som möjligt. Det är givetvis en avvägning mellan precision och enkelhet i redigering.

Säg att du vill lyfta den här pingvinens arm. Med alltför många ankarpunkter är det krångligt. Rita därför om pingvinen med minsta antal ankarpunkter.

Gör så här
  • Ladda ner och öppna den här Pingvin-illustrationen i Illustrator (högerklicka och välj Hämta länkad fil som…)
  • Skapa nytt Dokument i Illustrator (stående A4)
  • Välj Arkiv -> Montera och montera in din Pingvin. Klicka bara OK på eventuella rutor som kommer upp.
  • Lås den inmonterade pingvinen som du ska måla av (i panelen Lager)
  • Skapa ett nytt lager att måla på.
  • Använd ritstiftet och ställ in det på att inte ha någon fyllning, och en ganska smal kant, i en annan färg än objektet du ritar av.
  • Med ritstiftet, börja klicka/dra ut ankarpunkter ovanpå objektet.
  • Börja med att klicka ut ankarpunkterna någorlunda rätt, sen kan du finjustera med underverktygen och vit pil.
  • Du kan se antal ankarpunkter i menyn Fönster -> Dokumentinfo -> Objekt (längst uppe i rutan typ)

Upplägg K4 Illustrator grundkurs

  • Repetition från K3: Upplägg K3. 
  • Hemuppgift: Djur, byggnad och grafisk symbol.
  • Jobba med handtag.
  • Vektorisera/image tracing. Hur vektoriserar jag en teckning? Tracing, embedding, förinställningar, inställningar för precision.

Vi ska vektorisera den här katten:

George,_a_perfect_example_of_a_tuxedo_cat
Klicka och ladda ner Tuxedo Cat! (Högerklicka och välj Hämta länkad fil som… så får du den i full upplösning)

 

Grundläggande autovektorisering i AI:

  1. Skapa ett nytt dokument.
  2. Gå till Arkiv -> Montera och montera din bild (eller dra in den)
  3. Klicka Image Trace / Bildkalkering i kontrollpanelen.
  4. Kolla på förinställningarna och jämför resultat.
  5. Gå till detaljerade inställningar.
  6. När du är klar, klicka Expand.
  • Manuell tracing. Som ni gjorde med pingvinen.
Fler verktyg
  • Shape Builder Tool – övning! (Formbyggaren)
  • Sömlösa mönster
  • Typografi. Att skapa snygga rubriker. (Inspiration från Superrubriks-övningen på InDesign grundkurs). När du gör stor text behöver du oftast tighta ihop den ordentligt för att det ska bli snyggt.
  • Penslar (Brush tool): Penslar användes med fördel med en ritplatta/Wacom. Du kan skapa en massa snygga effekter på penseln mha tryck, vinkel osv.
  • Pennan (pencil tool). Inte så användbart i CS6, väldigt inprecis. Men mer användbart i CC, efter stor omarbetning.

 

  • Sammanfattning (25 min): Se kravlista för komplett kurs.
  • Tips på fortsatt lärande: Terry White på Youtube https://www.youtube.com/user/AdobeIllustrator och Adobe Illustrator-kanalen.

Mina andra kurser:

  • InDesign grund och fortsättning
  • Photoshop
  • Photoshop & Lightroom
  • Lär dig göra snygga layouter, mer om typografi och flersidiga trycksaker, att göra broschyrer, affischer och samarbeta med tryckerier. Photoshop och Lightroom – fantastisk kombination för att hantera massor av bilder och redigera dem med precision.