Sammanfattning fortsättningskurs K1 Helsingborg

Fortsättningskursen kommer handla både om det tekniska och kreativa med att jobba med InDesign. Att göra visitkort, tidningslayouter, broschyrer och liknande på ett tilltalande och kommunikativt tydligt vis.

Hur ska man tänka, från början till slut? Hur ser processen ut? Vad menas med 300 DPI, vad är ICC-profiler, och så vidare?

2015-01-14 19.40.07

 

Video-instruktioner online

Vi diskuterade resurser online för att lära sig mer om InDesign.

  • Moderskeppet.se – 99kr/månad. Svenska kurser i allt möjligt som har med grafisk design och foto att göra.
  • lynda.com – 185kr/månad. Engelska kurser, helt gigantiskt bibliotek men mycket välstrukturerat och proffsigt.

Grafiska profiler/manualer

Vi pratade om grafiska profiler – vad är det? Jo, det beskriver en organisations visuella identitet. Nästan alla företag som är lite större (10 eller fler anställda) har en grafisk profil, och många mindre har det också. Den grafiska profilen beskriver:

  • Vilka typsnitt som skall användas i vilka sammanhang (display, rubrik, brödtexts-typsnitt)
  • Vilka färger som skall användas
  • Hur loggan skall se ut och hur den ska användas
  • Eventuella grafiska symboler

Som exempel tittade vi på en profil jag gjort åt en person som jobbar med organisationsutveckling, Svartsjölandet:

Svartsjölandet grafisk profil

Svartsjölandet grafisk profil

Den grafiska profilen är en guide alltså, som alla som kommunicerar i organisationens namn skall ha koll på. Det är av största vikt för tilliten till en organisation att man är konsekvent i hur man kommunicerar. Om du byter typsnitt lite hipp som happ, om färgerna och typsnitten på hemsidan inte matchar visitkortet så undrar besökaren om de kommit rätt. Visst, företaget heter samma.. men det kanske är ett annat som heter likadant? Eller? Den typen av misstro vill man inte ha.

I förlängningen kan också en stark visuell identitet användas för kreativa ändamål (både av företaget själv och andra).

Vems logo är det här?

Vems logo är det här?

Och vilket företag gör man skoj av här?

Och vilket företag gör man skoj av här?

Rätt färg och typsnitt är allt som behövs för att vi direkt ska göra kopplingen.

Rätt färg och typsnitt är allt som behövs för att vi direkt ska göra kopplingen.

Det kan vara roligt att göra en google bildsök på ”logo parodies”. Det är intressant hur lite av en logo eller en del av företagens identitet som måste vara med för att vi ska känna igen dem. Hade vi gjort det om de hade varit inkonsekventa i sin kommunikation?

Kommentera